Sabtu, 18 Disember 2010

SAYA JATUH CINTA DEKAT AWAK DISEBABKAN SYAITAN

Alkisah. Seorang lelaki A datang berjumpa dengan seorang perempuan. Perempuan yang
paling 'hot' di kampusnya, kerana memiliki rupa paras yang fotogeniklah katakan, cantik,menawan dan yang paling orang suka dia ni seksi dan berada. Tapi dia bkn muslim.Lelaki A
merupakan anak seorang Dato' entahlah Dato' apa.
Yang penting mamat
ni kaya, kacak, bergaya. Nak gi
kampus pon pakai kereta mewah,
dah tu ada drebar pulak. Fuih,
sape tengok, melopong je lah.
Alice: Apasal awak datang nak
jumpa saya?
Lelaki A: Saya dah jatuh cinta kat
awak.
Alicememandang lelaki itu
dengan sinis) sebab?
Lelaki A: Kerana awak cantik.
Sesiapa yang memandang awak
sekilas pasti tak puas. Sudikah
awak jadi gf saya?
Alice: Tapi..
Lelaki A: Jangan risau Alice. Saya
ada segala-galanya.
Harta..kebahagiaan..dan apa je
awak mintak, saya boleh bagi.
Alice: Maafkan saya, saya ada
kuliah. (perempuan itu sengaja
membuat dalih)
Seminggu kemudian. Perempuan
'hot' nie di datangi seorang lelaki
lagi. Lelaki B. Yang ni, penampilan
dia agak islamik'. Pakai baju
Melayu siap bersongkok pulak tu.
Tapi, hati dia kita tak taukan. Apa-
apa pun, kenalah bersangka baik.
Alice: Ha, ada apa erk?
Lelaki B: Assalamualaikum. (ucap
lelaki tu lembut)
Aliceagak terkedu seketika)
Waalaikumsalam. Kenapa awak
datang nak jumpa saya?
Lelaki B: Saya...saya...
Alice: Kenapa? cakaplah..
Lelaki B: Saya jatuh cinta kat
awak..
Alice: sebab?
Lelaki B: Perlukah bersebab?
Alice: Ya. Sebab saya tak pernah
kenal awak, tau2 awak dah jatuh
cinta..
Lelaki B: Baiklah, saya cintakan
awak kerana Allah telah ciptakan
perasaan cinta dalam hati saya
untuk awak.
Alice: Owh. (Perempuan itu
melihat jam tangannya) Maaflah,
saya ada study group. Lain kali kita
borak lagi.
Maka tertinggallah lelaki B
keseorangan tanpa jawapan dari
sang gadis itu.
Seminggu yang seterusnya,
perempuan itu didatangi oleh
seorang lagi lelaki. Lelaki C. Kali
ini, lelaki C berpenampilan biasa
dan sederhana saja. Wajahnya juga
tidaklah sekacak mana namun ada
sesuatu pada wajah itu. Entahlah
apa. Perempuan itu mengulum
senyuman manis untuk lelaki itu
kerana dia pasti bahawa lelaki ini
pasti akan bercakap benda yang
sama.
Alice: Saya tau kenapa awak
datang nak jumpa saya..
Lelaki C: (Termangu seketika)
Awak dah tau?
Alice: Why not? Awak cintakan
saya?
Lelaki C: Ya, saya menyintai awak.
Alice: (tersenyum sinis) Well,
kenapa pulak? Sebab Allah telah
menghadirkan perasaan cinta kat
dalam hati awak untuk saya?
Lelaki C: (hanya mampu tunduk)
Alice: Kenapa diam? atau..awak
jatuh cinta di sebabkan rupa
saya..atau saya ni seksi..atau..saya
ni anak orang berada..
Lelaki C: Demi Allah, semua itu tak
betul.(Lelaki C berubah menjadi
tegas). Ya, memang benar saya
jatuh cinta kat awak tetapi bukan
kerana Allah atau kerana
kecantikan awak, harta awak.. saya
jatuh cinta disebabkan Syaitan
Durjana. Syaitan yang mendorong
saya untuk mengejar awak.
Kemana saja awak jalan, mata saya
akan mengekori awak. Tatkala
rambut ikal awak terbang ditiup
angin, saya rasa perasaan saya
kacau.Wajah cantik awak sentiasa
datang bermain di jiwa saya pada
hal saya tak menginginkannya.
Saya rasa rimas dengan perasaan
saya. Saya semakin hanyut.
Semakin terleka.
Alice: (terkedu) Apa awak nak?
Lelaki C: Saya tak mahukan apa-
apa. Mungkin hanya sekelumit
simpati. Hanya kalau awak sudi.
Maafkan saya, saya mohon untuk
berlalu.
Alice: Nanti dulu, siapa nama
awak? Macam mana saya nak
tolong awak?
Lelaki C: Nama saya, ah, tak layak
saya nak beritahunya kat awak.
Sesungguhnya nama yang saya
pinjam ini sungguh mulia. Saya
pasti awak tau apa nak dibuat.
Maafkan saya, saya tak sanggup
nak berlama-lama di sini.. Syaitan
itu sentiasa membisikkan perkara
yang jahat ke telinga manusia.
Salamu'alaikum.
Alice hanya melihat langkah lelaki
itu tanpa sepatah kata.
Dua tahun kemudian.
Akif merehatkan dirinya di
pelantar rumah sambil menghirup
udara segar pagi. Tiba-tiba dia
disapa oleh ibunya.
Ibu: Akif, ibu teringin nak tengok
Akif berumah tangga. Akif tak de
ke pilihan hati Akif sendiri?
Akif: Entahlah ibu. Susah kita nak
mencari pasangan yang betul2
berdiri di atas landasan yang
teguh.
Ibu: Akif, ibu faham. Memang
susah nak cari orang yang seperti
itu, kalau ada pun, nisbahnya
kecil. Manusia makin hanyut
ditelan arus dunia. Semakin
moden, semakin lupa
tanggungjawab kita sebagai
muslim. Tapi Akif, kita juga boleh
menjadi pengubah.
Akif: Ibu.. Akif faham. Insya Allah
ibu, Akif akan cari seorang
perempuan..jika dia tak seperti
yang Akif harapkan, Akif yang
akan membentuk dia, mengubah
dia. Akif akan cuba laksanakan
permintaan ibu.
Ibu: (tersenyum) Akif, ibu rasa, ibu
sudah berkenan dengan seorang
gadis ini. Dia baik dan manis juga
orangnya. Pekerjaannya juga
mulia. dia bekerja sebagai seorang
guru di sekolah menengah agama.
Ibu dah berbual-bual dengan ibu
bapanya. Baik sungguh mereka itu.
Akif: Siapa dia ibu? siapa nama
dia?
Ibu: Nur Alissa Zakiyyah...
Seminggu sebelum hari
pertunangan. Waktu itu, Akif
berada di rumah Nur Alissa
Zakiyyah. Baru kali pertama Akif
ke sana. Rumah yang dijejakinya ini
sungguh besar dan luas.
Halamannya juga menarik
bersama landskap yang begitu
teratur. Bunga-bungaannya
memukau mata. Suasana agak
hingar-bingar. Ibu Akif berada di
dalam rumah mungkin sedang
sibuk membantu mereka yang lain
menyiapkan juadah makan tengah
hari bersama.
Akif berjalan menuju ke suatu
sudut di halaman itu namun
langkahnya terhenti apabila
terlihat seorang gadis bertudung
hijau lembut sambil mengenakan
pakaian baju kurung..entahlah
baju kurung jenis apa yang penting
ianya gubahan moden seiring
mengikut zaman. Gadis itu seperti
pernah dilihatnya di dalam
sekeping gambar. Gambar yang
diberi ibunya. Mungkinkah itu
bakal tunangnya?
Akif memberanikan diri untuk
menyapa gadis itu.
Akif: Assalamu'alaikum.
Alissa: Wa'alaikumsalam. (Alissa
tersenyum lantas membelakangi
Akif)
Akif: Awakkah Nur Alissa
Zakiyyah??
Alissa: Dan awak pula Akif
Rahmankan?(soal Alissa tanpa
menjawab pertanyaan Akif terlebih
dahulu)
Akif: ya. Akif Rahman Bin Razaq.
Awak belum jawab soalan saya..
Alissa: Hum.. akhirnya...
Akif: (Akif hairan) Kenapa?
Pernahkah kita bertemu atau
berkenal?
Alissa: Ya.
Akif: Siapakah awak? (tanya Akif
penuh kehairanan)
Alissa: Nama saya Nur Alissa
Zakiyyah binti Aziz. Sayalah Alice.
Akif: (terkesima) Subhanallah.
Awak dah berubah, saya langsung
tak cam awak. Macam mana awak
boleh jadi macam ni?
Alissa: Bukankah awak yang
meminta sekelumit simpati dari
saya?
Akif: Alice...(terharu..)
Alissa: Akif, saya dah jatuh cinta
kat awak. Dah lama..
Akif: Sebab?
Alissa: Saya mencintai awak kerana
agama yang ada pada awak...
Akif hanya tersenyum..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan